24 ژوئیه 2023- محدود کردن غذا خوردن به زمان‌های خاص - رژیمی که به عنوان روزه داری متناوب شناخته می‌شود - ممکن است بهترین راه برای کمک به کاهش وزن افراد مبتلا به دیابت نوع 2 باشد.

محققان دریافتند که افراد مبتلا به دیابت نوع 2 که فقط بین ظهر تا 8 بعد از ظهر غذا می‌خورند. نسبت به کسانی که رژیم غذایی خود را بر اساس شمارش کالری دنبال می کردند، روزانه وزن بیشتری از دست دادند.

هر دو استراتژی منجر به بهبودهای مشابهی در سطح قند خون شرکت کنندگان شد.

این یافته ها روز دوشنبه در نشست انجمن تغذیه آمریکا در بوستون ارائه خواهد شد.

ویکی پاولو، محقق و مجری این مطالعه، دانشجوی دکترا در دانشگاه ایلینوی در شیکاگو، گفت: بسیاری از مردم رژیم شمارش کالری را در دراز مدت بسیار سخت می دانند، اما مطالعه ی ما نشان می دهد که محدود کردن غذا خوردن به زمان‌های خاص ممکن است راهی ساده برای کاهش کالری و کاهش وزن باشد.

او در یک کنفرانس خبری گفت: اگرچه غذا خوردن با محدودیت زمانی به طور فزاینده ای محبوب شده است، اما هیچ مطالعه دیگری به یک پنجره ی هشت ساعته غذا خوردن برای افراد مبتلا به دیابت نوع 2 توجه نکرده است.

پنجره ی هشت ساعته قبلاً در افراد چاق مورد مطالعه قرار گرفته بود. دیابت نوع 2، یک اختلال متابولیک است که به شدت با اضافه وزن یا چاقی مرتبط است.

برای این مطالعه، محققان به رهبری پروفسور کریستا وارادی، استاد تغذیه در UIC، گروهی متشکل از 75 نفر از افراد مختلف نژادی و قومی را که دارای چاقی و دیابت نوع 2 بودند، مورد مطالعه قرار دادند. آنها بین 18 تا 80 سال سن داشتند.

شرکت کنندگان در یکی از سه گروه قرار گرفتند: غذا خوردن در زمان محدود، محدودیت کالری و کنترل.

کسانی که در گروه غذا خوردن در زمان محدود بودند فقط بین ظهر تا 8 شب غذا خوردند. گروه محدودیت کالری می توانست در هر زمانی از روز غذا بخورد. آنها از یک اپلیکیشن موبایل برای شمارش کالری های غذاهای خود استفاده می کردند. هدف آنها کاهش 25 درصدی کالری دریافتی از سطح مورد نیاز برای حفظ وزن فعلی آنها بود. گروه کنترل رژیم غذایی معمول خود را دنبال می کردند.

در مقایسه با گروه کنترل، افرادی که رژیم غذایی با محدودیت زمانی داشتند، 3.55 درصد از وزن بدن خود را طی شش ماه از دست دادند در حالی که گروه محدودیت کالری هیچ وزنی را از دست ندادند.

در مقایسه با گروه کنترل، سطح قند خون (HbA1C) در هر دو گروه با محدودیت زمانی(0.91-درصد) و گروه محدودیت کالری (0.95-درصد) کاهش یافت.

به گفته ی محققان، کاهش وزن در افرادی که وزن کم کردند به 5 درصد که معمولاً برای بهبود عوامل خطر متابولیک قلبی ضروری است، نرسید. شرکت کنندگان داروهای کلسترول و فشار خون مصرف می کردند که می تواند بهبود این عوامل خطر را دشوار کند.

پاولو گفت: مطالعه ی ما نشان می دهد که خوردن غذا با محدودیت زمانی می تواند جایگزین خوبی برای مبتلایان به دیابت نوع 2 باشد که می خواهند وزن خود را کاهش دهند و قند خون خود را بهبود بخشند. با این حال، انواع مختلفی از داروها برای مبتلایان به دیابت نوع 2 تجویز می شود که برخی از آنها می توانند باعث کاهش قند خون شوند و برخی نیز باید با غذا مصرف شوند. بنابراین، هنگام اجرای این رویکرد رژیم غذایی، همکاری نزدیک با یک متخصص تغذیه یا پزشک بسیار مهم است.

توجه به این نکته ضروری است که یافته های ارائه شده در جلسات پزشکی تا زمانی که در یک مجله معتبر منتشر نشود، مقدماتی در نظر گرفته می شوند.

منبع:

https://medicalxpress.com/news/2023-07-fasting-diabetes-weight.html